محدودیت ترافیکی ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۴ گسل فعال مشهد را تهدید می‌کند | ضرورت ارتقای آگاهی مردم برای ایمن سازی

  • کد خبر: ۸۸۸۱۶
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
۴ گسل فعال مشهد را تهدید می‌کند | ضرورت ارتقای آگاهی مردم برای ایمن سازی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد ۴گسل اصلی دارد که از لحاظ وقوع بلایای طبیعی به غیر از حوادث انسانی، ضرورت ایمن سازی شهر و ساختمان‌ها را دوچندان کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از تسنیم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد ۴گسل اصلی دارد که از لحاظ وقوع بلایای طبیعی به غیر از حوادث انسانی، ضرورت ایمن سازی شهر و ساختمان‌ها را دوچندان کرده است.

حمید ضمیری افزود: بروز حادثه ساختمان پلاسکو تلنگری برای مالکان و به ویژه مسئولان است که قبل و هنگام بروز حوادث و سوانح از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای مقابله با بحران و آسیب بهره گیرند.

وی با بیان اینکه هر قطعه از ساختمان دارای عمر مفیدی است که بر مبنای نوع مصالح، تأسیسات برقی و مکانیکی تعریف شده است، افزود: طبق مصوبه شورای شهر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۳، همه واحد‌های صنفی و مکان‌های پرخطر باید شناسنامه ایمنی (تأییدیه ایمنی) از طریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهیه کنند.

همچنین طبق طرح مصوب شورای شهر در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۵، شهرداری مکلف است هر ۳ ماه یک بار به مراکز، ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و مسکونی بدون استاندارد‌های آتش نشانی، اخطار رسمی را ابلاغ کند.

ضمیری تصریح کرد: کشور‌هایی که از لحاظ فنی و قوانین صنعت ساختمان پیشرفته‌تر هستند، بودجه‌ای سالانه به بازرسی‌های فنی دوره‌ای از ساختمان‌ها برای بررسی و ارائه گزارش تخصیص می‌دهند.

وی با بیان اینکه زلزله از مهم‌ترین حوادثی است که مشهد را تهدید می‌کند، گفت: باید در ساختمان سازی از کارشناسان باتجربه و کاردان استفاده شود. زمان به کارگیری نوع مصالح غیراستاندارد به پایان رسیده است و در ساختمان سازی باید از مناسب‌ترین مصالح و از کارشناسان خبره هر رشته تخصصی استفاده کرد.

باید مسئولان شهری تجهیزات آتش نشانی و امدادی را به روز کنند و ارتقا دهند. باید قبول کرد که مشکلات و حوادثی در کنار و نزدیکی شهر‌ها و ساختمان‌ها هستند که ضروری است به صورت علمی با آن‌ها برخورد و آمادگی لازم را برای رویارویی با آن‌ها ایجاد کرد.

ضرورت ارتقای آگاهی مردم برای ایمن سازی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: یکی از ابزار‌های مهم در ایمن سازی شهر‌ها و ساختمان ها، ارتقای آگاهی مردم و فرهنگ سازی آنان در استفاده از مصالح مرغوب در همه مراحل ساخت وساز است.

ایران با موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری روی گسل‌ها و کمربند‌های فعال لرزه‌ای به عنوان کشوری در معرض زلزله و تهدیدات طبیعی و البته قابل کنترل قرار دارد. بیش از نیمی از مساحت کشور با خطر نسبی متوسط و زیاد زلزله روبه روست و ساختمان‌های غیرایمن با خسارات احتمالی و جدی مالی و جانی تهدید می‌شوند.

وی افزود: تشکیلات مدیریت بحران در حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی در کشور وجود دارد، اما مدیریت دانش برای کاهش خسارت ناشی از حوادث و مدیریت یکپارچه بعد از آن وجود ندارد. ایمن سازی و مقاوم سازی مدارس، ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که به نحوی در مدیریت بحران در حوادث نقش تعیین کننده دارند، در سطح کشور ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ضمیری ادامه داد: نکته مهم و چالش برانگیز دیگر، هماهنگ نبودن دستگاه‌های متولی امر مسکن و وجود متولیان متعدد با قوانین و راهبرد‌های گوناگون است. این امر سبب شده است ضوابط شهرسازی و مقررات ملی به طور کامل اجرایی نشود و ساختار‌های مدیریت شهری خدشه دار شود و ساختمانی که باید عمر مفید آن بر مبنای سطح خطر ۵۰ سال باشد، عمرش به کمتر از ۲۰ سال برسد.

وی با بیان اینکه نظر به چالش‌های جدی موجود ضوابط معماری و شهرسازی و طرح‌های تفصیلی و جامع شهری باید در کوتاه‌ترین زمان و با توجه به وضعیت موجود کشور کارشناسی و به روز شود، ادامه داد: توجه به ایمن سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های آسیب پذیر و رعایت ضوابط شهرسازی و معماری و مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های جدید به عنوان یک راهبرد در امر ساخت وساز باید برای مردم فرهنگ سازی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->